Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
„Mert hülye azért nem vagyok"
A reklámok életünk részévé váltak, elkísérnek minket egész napunk során, belopják magukat a fülünkbe és beköltöznek otthonainkba. Falfelületek, újságok oldalai, tömegközlekedési jármővek és megállóik, kirakatok, filmek, rádió tévé, mind-mind eladó, jó pénzért mind-mind megvehető reklámcélra. A nyomdák csak úgy ontják magukból jól fizető megrendelőik színes katalógusait, reklámcéduláit, melyek - ha esetleg nem landolnának postaládánkban -, akkor a legközelebbi piros lámpánál találnak meg minket. Hatalmas üzlet, sok pénz cserél itt gazdát és a cél, a tét mi vagyunk, a mi pénzünk, a mi életünk és a mi ízlésünk.
A kegyetlen
piac nagy konkurenciaharcot kényszerít az iparra. Csak az maradhat
versenyképes, aki rendszeresen új, továbbfejlesztett, javított áruval
hallat magáról.
Az eladásra szánt termékeket meg kell ismertetni az
emberekkel, és el kell hitetni velük, hogy nem tudnak, és nem is akarnak
már azok nélkül élni. Az új hajfestéktől csillogó hajú vásárlónak
mindenképpen szüksége van a legújabb mélytisztító hatású mosóporra, vagy
esetleg az örök fiatalságot ígérő arckrémre és hétvégéjét is csak egy
bizonyos gyümölcsjoghurt segítségével élvezheti igazán. Természetesen
gyermekeink fejlődése sem lehet biztonságban a piacot most meghódítani
készülő tejtermék, vitamin vagy gyümölcslé nélkül.
A hirdetések
napról napra, percről percre manipulálnak minket, manipulálják
érzéseinket, jól megfontoltan beleduruzsolják fejünkbe meggyőző
érveiket. Mi pedig belefásulunk a sok információba, az üvöltő reklámba,
nem reagálunk úgy, ahogy azt a kereskedelem elvárja tőlünk. Ez a
hirdetni szándékozó cégeket is komoly kihívás elé állítja. Igyekeznek
mindig új reklámötlettel megfogni egy pillanatra gondolatainkat vagy
legalábbis belevésődni tudatalattinkba. Sajnos a vicces reklám-ötletek
égető hiányát gyakran az erotika tárházából merített, már lerágott,
agyonszajkózott képekkel próbálják enyhíteni, mint például nemrég az
egyik fagylaltcsalád új, csokoládés tagjától testi eksztázis közeli
állapotba kerülő fiatal nő esetében.
A bugyuta és nehézkes
mosópor-reklámok szintén már-már klasszikusnak számítanak és legjobb
esetben is csak egy fáradt legyintésre késztetik a célközönséget.
Általában a nyögvenyelős hirdetések közé tartozik a gyógyszer és fogkrém
reklámok nagy része is, hiszen az almába harapó mosolygós páciens, vagy
az egészségtől kicsattanó család történetét már senki sem veszi
komolyan. Valamivel jobb a helyzet az autók bemutatása esetén, amihez a
harmonikus, kiegyensúlyozott családi klisé mellé gyakran kellemes zene
és ötletesebb mőszaki megoldások is társulnak.
A legtöbb hazánkban
reklámozott áru egy nemzetközi cégtől származó, nemzetközi piacon és
nemzetközi szinten beharangozott termék, melyet ezzel a háttérrel nem
igazán lehet az itthoni viszonyokra, szokásokra rávetíteni. Ez a tény
méginkább kiszolgáltatottá tesz minket például a rossz, hibás fordítások
esetében. De nem csupán a nemzetek közötti számos különbség a bakik
forrása, hanem gyakran a cégek maguk igyekeznek olyan szokatlan szlogent
kitalálni, amely furcsa szóösszetételével, sántító nyelvtani
szerkezetével hívja fel magára a figyelmet és így, hibásan sokszor
évekre belevésődik a tudatunkba. Nemrég az egyik legnagyobb
gyorsétterem-hálózat egymondatos, hibás szlogenje vert fel nagy port a
fiatal korosztály nyelvi mőveltségét féltők körében, de hiába, a
tiltakozások ellenére a szlogen maradt és valószínőleg még hosszú évekig
fülünkben cseng majd.
Sajnos manapság egyre több a dolguk
azoknak, akik a társadalom, de főleg a gyermekek ízlésének,
értékítéletének és világképének fejlődéséért aggódnak. A reklámok
esetében joggal teszik ezt, hiszen a hirdetések nem tesznek különbséget,
szinte teljesen egyformán elérnek mindenkit, – ha üzenetükkel nem is,
de kép- és hanganyagaikkal bizonyára. A hirdetők nem tudnak és talán nem
is akarnak tekintettel lenni a korosztályok ismereti szintjére és
igényeire.
Hatásos reklámot kitalálni valószínőleg nem egyszerő
feladat, főleg ha a humor és ötlet mellett már az erotika kínálta
megoldások is kezdenek ellaposodni. A reklámszakemberek új vizekre
eveznek, új lehetőséget keresnek, és sajnos gyakran túllőnek a célon. A
trágár és sértő megfogalmazások megjelenése a hirdetésekben sokakat
felháborít, megbotránkoztat –és ezzel a reklám már el is érte célját,
minden hirdető álmát, azt, hogy felfigyelünk és emlékezünk rá, méghozzá
évekkel később is. Hiszen akaratunk ellenére is pontosan össze tudjuk
kötni a címben szereplő vérforraló szlogent a reklámozott mőszaki
berendezéseket árusító áruházzal.
Szakemberek szerint az elmúlt
évben ez a reklámkampány verte fel a legnagyobb port hazánkban (is). A
fogyasztóvédelmi hatóságokhoz beérkezett számtalan panasz és
felháborodás alapján az illetékesek megvizsgálták a reklámozókra és
reklámokra vonatkozó jogszabályok tükrében a fenti szlogent és a hirdető
céget százmillió forint bírsággal sújtották.
Büntetést kellett
fizetnie többek között egy dezodort hirdető cégnek is a „vezesd rá őket”
címő reklámkampánya miatt, mert a hatóság ezt a „gyermek- és fiatalkorú
szellemi és erkölcsi fejlődését negatívan befolyásoló, szexualitást
öncélúan felhasználó reklámok, melyek egyértelmően túllépnek a
társadalom erkölcsi-etikai érzékenységének küszöbén”- kategóriába
sorolta.
A reklámtevékenységet meghatározó előírások hivatottak
gátak közé szorítani a túlzásra hajlamos hirdetéseket, felügyelni azt,
hogy a reklámozás ne lehessen sértő az ízlésre, beleférjen az elfogadott
közízlésbe, a figyelemfelkeltés ne lépje túl a jó ízlés határait és ne
legyen a félrevezetés eszköze. Megnyugtató a tudat, hogy vannak
illetékesek, akikhez felháborodásunkkal fordulhatunk, és akik aktívan
fellépnek érdekünkben. De célravezetőbb lenne, ha a reklámkampány
elindulása előtt szigorúan ellenőriznék és engedélyeznék azt, hogy mi
kerül több tízezer példányban a közönség szeme elé. Ha csak a hirdetés
széleskörő, esetleg országos megjelenése, a kampány beindulása után
kezdenek el gondolkozni a tartalom kifogásolhatóságáról, addigra már
régen késő, hiszen addigra már agyunkba vésődött a szlogen, mert hülyék
azért nem vagyunk…
Hercsuth Éva
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!