Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film - és Zenekedvelők Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, feltölthetsz, blogolhatsz, zenét hallgathatsz, filmet nézhetsz.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Film - és Zenekedvelők Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
"S mintha ez nem lenne elég, csodálatos túlélőképességet mutat az a
nézet, amely szerint Telekit – régi magyar hagyomány – meggyilkolták.
1941. április 3-án reggel fél hét tájban vette észre az ablakokat
kinyitó inas, hogy az ágyban fekvő miniszterelnökkel valami baj
történt. Némi zavarodottság után sietve értesítették az orvosokat és
Teleki családját, továbbá a kormány tagjait, akik a délelőtt folyamán
mind megérkeztek a Sándor-palotába. Egy félórára a kormányzót is magára
hagyták a holttesttel. Horthynak alkalma lehetett elgondolkodni úgy is,
mint Teleki két búcsúlevele címzettjének. A kormányzó még aznap
Bárdossy Lászlót nevezte ki a kormány fejének. Teleki március végétől
mindennel küszködött, amit a szakirodalom preszuicidális szindrómaként
ismer: alvászavarai voltak, régóta meglévő depressziója is kiújult,
fokozatosan elmagányosodott: gyermekei távol voltak tőle, felesége
halálos betegen feküdt egy budai szanatóriumban, s a miniszterelnöknek
néhány napon belül szembesülnie kellett bel- (nemzetiségpolitika
Szatmárban) és külpolitikája (jugoszláv válság) kudarcával. Híressé
vált búcsúlevelei saját kezétől származnak, és igenis, Teleki Pál néha
leírt csúnya szavakat, sokkal cifrábbakat is, mint a „legpocsékabb
nemzet”.
Arról, hogy a németek gyilkolták volna meg, eddig semmiféle forrás nem
került elő. Berlinnek sem érdeke, sem oka nem volt meggyilkoltatni
Telekit. A Teleki meggyilkolása-legendakör érdekes módon átfedéseket
mutat a sumér rokonság kutatásával."
Voltak
még fontoskodó olvasói levelek az országos napilapokban és
komoly tanácstalanság abban, hogy hol is vannak már
Teleki-szobrok az országban (Szolgálati közlemény: két
büsztje van neki, egy Gödöllőn, egy meg az érdi földrajzi
múzeum kertjében. A közgazdasági egyetemen csak egy
emléktáblát találunk.) Feltűnő volt azonban az, hogy a
történészek legtöbbje csendben maradt, vagy ha nyilatkozott,
akkor olybá tűnt, mintha a fogát húznák. E sorok szerzője csak
korlátozott mértékben tartozott a fogfájósok közé, és
kényszert érzett a réz ún. kivágására a Rubicon hasábjain, ez
is az igazsághoz tartozik. A Fidesz mélyen hallgatott –
valószínűleg jól tette. Ezen megfigyeléseink azonban vajmi
keveset számítanak. Nem feladatunk eldönteni, legyen
szobor, avagy sem, meg hogy hol álljon. Üljön. E terhet levette
rólunk Balatonboglár önkormányzata, és ez nagyon helyes.
A
kései kutató számára nehezen megmagyarázható az a
szívósság, amellyel Teleki nemzedékek emlékezetében meg
tudott ragadni, s hogy az ellentétes nézetek ütközése ilyen
szikrázást idézhetett elő. Egyfelől igaz, hogy Teleki egy sor
olyan törvényt támogatott, szorgalmazott, szavaztatott meg
életében, amelyek magyarok százezreit rekesztették ki a
nemzetből. Antiszemita volt, na. És nem azért, mert meg akarta
menteni a zsidókat, hanem mert a közép- és kelet-európai
politikusoknál van egy kitartó, bár nem túl rokonszenves
hagyomány, amely arra készteti őket: nemzetük
modernizációját egynémely kisebbség rovására valósítsák
meg. Iuliu Maniu és Edvard Benes arra jött rá a harmincas években,
hogy a magyarok zavarnak, ki kell rakni őket. Teleki az új (nem
dzsentri) középosztály legkomolyabb akadályát látta a magyar
zsidóságban, és a második világháború elején ő is
korlátozásukban/eltávolításukban gondolkodott. Nem érte
meg a vészkorszakot, és nem tudhatjuk, mit tett volna 1944-ben.
Másfelől
Teleki tudatos elit-politikája, az ország függetlenségén
munkálkodó kormányzása és önként vállalt halála jócskán
árnyalja a róla alkotott/alkotható képet. S bár a két
szemléletmód (kirekesztő/nemzetépítő Teleki) korántsem
összegyeztethetetlen, az összecsiszolásra nem sokan
hajlandóak. Egymást kizáró identitások küzdelme zajlik, és
a józanságnak alig van terepe. S mintha ez nem lenne elég,
csodálatos túlélőképességet mutat az a nézet, amely szerint
Telekit – régi magyar hagyomány – meggyilkolták.
1941.
április 3-án reggel fél hét tájban vette észre az ablakokat
kinyitó inas, hogy az ágyban fekvő miniszterelnökkel valami
baj történt. Némi zavarodottság után sietve értesítették az
orvosokat és Teleki családját, továbbá a kormány tagjait,
akik a délelőtt folyamán mind megérkeztek a Sándor-palotába.
Egy félórára a kormányzót is magára hagyták a holttesttel.
Horthynak alkalma lehetett elgondolkodni úgy is, mint Teleki
két búcsúlevele címzettjének. A kormányzó még aznap Bárdossy
Lászlót nevezte ki a kormány fejének. Teleki március
végétől mindennel küszködött, amit a szakirodalom
preszuicidális szindrómaként ismer: alvászavarai voltak,
régóta meglévő depressziója is kiújult, fokozatosan
elmagányosodott: gyermekei távol voltak tőle, felesége
halálos betegen feküdt egy budai szanatóriumban, s a
miniszterelnöknek néhány napon belül szembesülnie kellett
bel- (nemzetiségpolitika Szatmárban) és külpolitikája
(jugoszláv válság) kudarcával. Híressé vált búcsúlevelei
saját kezétől származnak, és igenis, Teleki Pál néha leírt
csúnya szavakat, sokkal cifrábbakat is, mint a „legpocsékabb
nemzet”.
Arról, hogy a németek gyilkolták volna meg, eddig
semmiféle forrás nem került elő. Berlinnek sem érdeke, sem oka
nem volt meggyilkoltatni Telekit. A Teleki
meggyilkolása-legendakör érdekes módon átfedéseket mutat
a sumér rokonság kutatásával. A legendák első és
legelszántabb képviselője, Zakar András ez utóbbit is
művelte. 1983-ban, Bécsben megjelentetett,
műhelytanulmánynak nevezett könyvében irreális és
önmagában is logikátlan konstrukciót vázolt fel a
tudós-politikus likvidálásáról. Művének erénye, hogy
számos olyan szereplő nyilatkozatát közli, akik a hetvenes
években még életben voltak, s az események szemtanúiként
értékes részinformációkat adtak a miniszterelnök
haláláról. A gyilkossági legenda tézisei a nyolcvanas
években elérték a História című folyóiratot, s ott bizonyos
nyilvánosságot kaptak. A kilencvenes években a legendakör
teljes pompájában megmutatta magát híveinek és
ellenzőinek. Országos napilapokban, rádióműsorokban,
havilapok és egyesületi hírlevelek hasábjain jelentek meg
újabb adalékok, vagy Zakar téziseit visszhangzó írások, s nem
csak amatőr múltkutatók, hanem más történeti
részdiszciplínában maradandót alkotó tudósok (Szilágyi
Ferenc irodalomtörténész, Csapodi Csaba történész) tollából
is. A dilettáns és a tudós értelmezésekben azonban volt
néhány közös vonás: amellett, hogy levéltári vagy más
forrásokkal nem terhelték meg őket, szerzőik nem ismerték
alaposan sem Teleki életművét, sem a kort, amelyben élt.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Gróf Széchenyi István